Тема уроку: Ремонт трансмісії.
Мета: Навчити здобувачів освіти ремонту трансмісії автомобілів.
Відео матеріал "Рремонт трансмісії автомобіля"
Лекційний матеріал.
Лекційний матеріал.
- Ремонт трансмісії.
- Основні поняття.
Трансмісія автомобіля слугує для передавання крутного моменту від двигуна до ведучих коліс. При цьому крутний момент, що передається змінюється за значенням і розподілюється в певному співвідношенні між ведучими колесами.Крутний момент на ведучих колесах автомобіля залежить від передаточного числа трансмісії, яке дорівнює відношенню кутової швидкості колінчастого вала двигуна до кутової швидкості ведучих коліс. Передаточне число трансмісії добирається залежно від призначення автомобіля, параметрів його двигуна й потрібних динамічних властивостей.Трансмісії за способом передавання крутного моменту поділяють на: механічні; гідравлічні; електричні; комбіновані (гідромеханічні, електромеханічні). На вітчизняних автомобілях здебільшого застосовуються механічні трансмісії, в яких передавальні механізми складаються із жорстких, що не деформуються, елементів (металевих валів і шестерень). На автобусах Лікинського й Львівського заводів, а також на великовантажних автомобілях БелАЗ застосовуються гідромеханічні трансмісії з автоматизованим перемиканням передач. Частина великовантажних автомобілів БелАЗ мають електромеханічну трансмісію з мотор-колесами.
Трансмісія автомобіля складається із:
Зчеплення автомобіля, коробки передач, роздавальної коробки, карданної передачі, головної передачі, диференціалу, приводу до ведучих коліс(див. рис. 1 та 2 в зошиті з допоміжним матеріалом)
2.1.1. Зчеплення автомобіля слугує для короткочасного роз'єднання колінчастого вала двигуна з коробкою передач та плавного з'єднання їх, що потрібно в разі перемикання передач і рушанні автомобіля з місця.На легкових і вантажних автомобілях найчастіше застосовується однодискове зчеплення фрикційного типу, яке складається з механізму й привода вимикання. Механізм зчеплення розміщений на маховику двигуна, а привод — на необертових деталях, установлених на рамі або кузові автомобіля.
2.1.2.Коробка передач призначається для зміни в широкому діапазон крутного моменту, що передається від двигуна на ведучі колеса автомобіля при рушанні з місця та розгонові. Крім цього, коробка передач забезпечує рух автомобіля заднім ходом і дає змогу на тривалий час роз'єднувати двигун і ведучі колеса, що потрібно, коли двигун працює на холостому ходу під час руху автомобіля або на стоянці. На сучасних вітчизняних автомобілях застосовують переважно механічні ступеневі коробки передач із зубчастими шестернями. Кількість передач переднього ходу звичайно дорівнює чотирьом або п'ятьом (без урахування передач заднього ходу).
2.1.3. Роздавальна коробка застосовується на автомобілях підвищеної прохідності й призначена для передавання крутного моменту на ведучі мости автомобіля. Залежно від призначення автомобіля роздавальна коробка може виконуватися з додатковою знижувальною передачею або без неї.
2.1.4. Карданна передача до ведучого моста складається з карданного вала, шарнірів і проміжної опори. Карданні шарніри забезпечують передавання крутного моменту між валами, осі яких перетинаються під змінними кутами. В трансмісії автомобілів застосовують жорсткі карданні шарніри неоднакових і однакових кутових швидкостей.
Карданний шарнір неоднакових кутових швидкостей складається з жорстких деталей ведучої і веденої вилок, хрестовини, на шипи якої насаджено голчасті підшипники. Крутний момент передається від вилки до вилки через хрестовину. За такої конструкції й рівномірному обертанні вилки ведучого вала, кутова швидкість веденої вилки змінюватиметься двічі за кожен оберт: збільшуючись і зменшуючись. Тому такий шарнір називають шарніром неоднакових кутових швидкостей (див.рис. 3 в зошиті з допоміжним матеріалом). Щоб усунути нерівномірність обертання веденого вала в карданній передачі, як правило, застосовують два шарніри неоднакових кутових швидкостей, розташованих на кінцях карданного вала. Тоді нерівномірність обертання, що виникає в першому ведучому шарнірі, компенсується нерівномірністю обертання другого шарніра, й ведений вал передачі обертається рівномірно, з кутовою швидкістю ведучого вала. Така карданна передача називається подвійною. Одинарні передачі з одним жорстким карданним шарніром практично не застосовуються.
2.1.5. Головна передача слугує для збільшення крутного моменту та зміни його напряму під прямим кутом до поздовжньої осі автомобіля й виконується з конічних шестерень. Залежно від кількості шестерень головні передачі поділяють на: одинарні конічні, що складаються з однієї пари шестерень і, в свою чергу, поділяються на прості й гіпоїдні; подвійні, які складаються з пари конічних і пари циліндричних шестерень.
2.1.6. Диференціал призначається для передавання крутного моменту від головної передачі до півосей і дає їм змогу обертатися з різною швидкістю під час повороту автомобіля й на нерівностях дороги. На автомобілях застосовують шестеренчасті конічні диференціали, які складаються з півосьових шестерень, сателітів та корпусу, що об'єднує їх і кріпиться до веденої шестірні головної передачі.
2.1.7. Привод до ведучих коліс. У ведучих мостах автомобілів крутний момент передається від диференціала до ведучих коліс за допомогою півосей. Залежно від способу встановлення півосей у картері моста вони можуть бути повністю або частково розвантаженими від згинальних моментів, що діють на піввісь.
Види дефектів
Можливі несправності, їх причини і методи усунення
Причина несправності
|
Метод усунення
|
Стук у карданної передачі при рушанні з місця, при різкому розгоні або перемикання передач
| |
1. Ослаблення затягування болтів і гайок кріплення еластичної муфти і фланців карданних шарнірів
2. Збільшений окружний зазор в шліцевому з'єднанні переднього карданного вала 3. Збільшений зазор в підшипниках карданних шарнірів |
1. Затягніть гайки та болти.
2. Перевірте величину зазору; якщо він більше 0,30 мм - замініть зношені деталі 3. Відремонтуйте шарніри з заміною зношених деталей |
Шум і вібрація карданної передачі
| |
1. Деформація карданних валів
2. Розбіжність монтажних міток переднього валу і відповідної муфти 3. Дисбаланс карданних валів 4. Знос або пошкодження центруючої втулки фланця еластичної муфти і центруючого кільця вторинного валу коробки передач 5. Підвищений зазор в підшипнику проміжної опори 6. Пошкодження проміжної опори 7.Ослаблення затягування гайок кріплення поперечки до кузова автомобіля 8. Підвищений зазор в підшипниках карданних шарнірів або заїдання шарнірів 9. Ослаблення обойми сальника фланця еластичної муфти 10. Ослаблення гайки кріплення вісі переднього карданного вала 11. Недостатня мастило шліцьового з'єднання |
1. Виправьте па пресі або замініть вали
2. Зніміть карданну передачу і добийтеся збіги міток, нанесених при розбиранні 3. Перевірте балансування; при дисбалансі, що перевищує 2,15 Н-мм (220 кг / см), дійте, як описано в розділі «Балансування валів» 4. Замініть фланець еластичної муфти в зборі з втулкою і центруюче кільце вторинного валу 5. Замініть підшипник 6. Замініть опору 7. Затягніть гайки кріплення поперечки 8. Відремонтуйте шарніри з заміною зношених деталей 9. Підіжміть сальник і обіжміть його обойму: при витоку мастила замініть сальник 10. Від'єднайте передній вал від заднього і затягніть гайку, після чого гайку зачеканьте 11. Змастіть шліцеве з'єднання мастилом ФИОЛ-1 |
Витік мастила
| |
1. Ослаблення обойми сальника фланця еластичної муфти, знос ущільнення
2. Пошкодження або знос сальників карданних шарнірів |
1. Підіжміть сальник і обіжміть його обойму, зношений сальник замініть
2. Розберіть шарніри і замініть сальники |
2.3. Ремонт карданного валу.
2.3.1.Зняття і установка карданного валу
Автомобіль необхідно встановити на підйомник або оглядову канаву.Поставити упори під передні колеса, відпустити важіль стоянкового гальма і встановити важіль перемикання передач у нейтральне положення.
Підніміть задній міст так, щоб задні колеса могли вільно обертатися.
Зніміть кронштейн безпеки. Встановіть хомут на еластичній муфті, провертаючи вал, відверніть гайки болтів кріплення фланця еластичної муфти; зніміть болти, а потім стягнутий хомут.
Зніміть кронштейн безпеки. Встановіть хомут на еластичній муфті, провертаючи вал, відверніть гайки болтів кріплення фланця еластичної муфти; зніміть болти, а потім стягнутий хомут.
Від'єднайте задній карданний вал від фланця ведучої шестерні головної передачі.
Від'єднайте оттяжную пружину направляючої заднього троса стоянкового гальма.
Від'єднайте поперечину проміжної опори від підлоги кузова і зніміть карданну передачу в напрямку передньої частини автомобіля.
Карданну передачу в зборі встановлюйте на автомобіль у порядку, зворотному зняттю.
2.3.2.Перевірка технічного стану без розбирання.
Очистивши і вимивши вали, перевірте карданні шарніри на легкість і плавність провертання вилок і на відсутність значних осьових і радіальних зазорів. Перевірте балансування карданної передачі на балансувальному стенді, як зазначено нижче.
Якщо провертання вилок плавне, відсутні заїдання і відчутні зазори в підшипниках хрестовини, а окружний зазор в шліцевому з'єднанні не більше 0,30 мм, то розбирання карданної передачі не рекомендується.
2.3.3.Розбирання.
Нанесіть мітки (фарбою або керном), що визначають взаємне положення розділюваних деталей, щоб з'єднати їх при складанні в тому ж положенні і зберегти незмінною балансування валів. Встановіть улещата передній карданний вал. Знімітьстопорні кільця .
Примітка. Перед розбиранням карданних шарнірів нанесіть мітки на стопорних кільцях і відповідних вилках, щоб при збірці встановити кільця на колишні місця.
Випресуйте корпус підшипників з вилки карданного шарніра, використовуючи струбцину 67.7823.9522 або вибивач з молотком. У шарнірах нової конструкції випресовувати голчасті підшипники таким чином неможливо через збільшену товщину вилки шарніра. Тому корпус підшипників випресовується в наступному порядку:
-Встановіть карданний вал однією з вилок карданного шарніра на опору 1 преса. Через спеціальну втулку 2 штоком преса перемістіть іншу вилку (позиція 3) шарніра вниз до упору в хрестовину;
-Повернувши вилку шарніра на 180°, повторіть ці операції, тобто перемістіть інший кінець вилки вниз до упору в хрестовину. При виконанні цих операцій протилежний підшипник хрестовини частково вийде з отвору вилки і в отриманий зазор між вилкою та хрестовиною можна буде встановити втулку 1 з бічним вирізом;
-Встановивши втулку 1 на шип хрестовини, перемістіть вилку шарніра вниз до випресовки підшипника 2;
Використовуючи зазначені прийоми, випресуйте інші підшипники хрестовини, відверніть гайку кріплення вилки карданного шарніра до переднього валу. Зніміть вилку знімачем.
Під пресом за допомогою підкладних півкілець зніміть зпереднього валу проміжну опору в комплекті з підшипником іпиловідбивачами.
Детальний покроковий опис розбирання наведено у інструктивній картці (дивись зошит з допоміжним матеріалом).
2.3.4. Перевірка технічного стану.
Перевірка ексцентричності
Передній вал. Встановіть вал в центрах і, провертаючи, перевірте биття, яке не повинно перевищувати:
- На трубі, на відстані 70 мм від кінцевих зварних швів - 0,55 мм, по центру труби - 0,35 мм, по зовнішніх діаметрам шліц - 0,1 мм.
Задній вал. Встановіть вал в центрах. Провертаючи вал, перевірте биття, яке не повинно перевищувати:
- На трубі, на відстані 70 мм від кінцевих зварних швів - 0,55 мм , По центру труби - 0,35 мм . Якщо биття перевищує допустимі межі, виправьте вали під пресом. При великому битті рекомендується замінити вали.
Шліцеве з'єднання
Перевірте окружний зазор в шліцевом з'єднанні ковзаючої вилки переднього карданного валу. Гранично-допустимий окружний зазор по середньому діаметру шліц 0,30 мм.
Перевірте стан обойми і сальника ковзної вилки. При необхідності замініть сальник, а при пошкодженні і обойму.
Карданні шарніри
Перевірте стан корпусів підшипників, голок, шпильок хрестовини, сальників, обойм і виделок. Якщо пошкоджені або зношені корпусу підшипників, голки і шпильки хрестовини, а також сальники або їх обойми, замініть хрестовину разом з підшипниками.
Діаметр отвору вилки під голчастий підшипник не повинен перевищувати23,825мм.
Еластична муфта
Перевірте стан гумових елементів еластичної муфти. При наявності тріщин або відшарування гуми від металевих вкладишів еластичну муфту заміните.
Фланець еластичної муфти
Перевірте стан центруючої втулки фланця еластичної муфти. При значному зносі або пошкодженні втулки замініть фланець у зборі.
Проміжна опора
Перевірте стан підшипника, провертаючи внутрішнє кільце в обох напрямках і одночасно притискаючи його до зовнішнього кільця. При цьому внутрішнє кільце підшипника має обертатися плавно, без заїдань. Перевірте стан ущільнювачів підшипника. Якщо підшипник зношений або пошкоджено, замініть його новим. Перевірте, чи немає пошкоджень або деформацій проміжної опори, при необхідності замініть її новою.
2.3.5.Збирання.
Карданні вали збирають в послідовності, зворотному розбиранні, з урахуванням наступних вказівок:
-На шліцьові з'єднання нанесіть мастило ФИОЛ-1;
-При з'єднанні деталей сумістите мітки, нанесені на роз'єднуєте деталі перед розбиранням;
-Після складання шліцьового з'єднання, притискаючи сальник на 0,3-0,5 мм осьовим навантаженням, обіжміть обойму на проточці вилки;
-Гайку кріплення вилки переднього карданного валу затягніть динамометричним ключем і зачеканьте.
При складанні проміжної опори запресуйте підшипник оправленням A.70045 і встановіть в проточці опори стопорне пружинне кільце. Надіньте на задній кінець переднього карданного валу пилеотражатель 7, а потім оправленням А.74035 запресуйте опору з підшипником і надіньте друге пилеотражатель 12, напрессуйте на вал вилку 11 переднього карданного валу і закріпіть її гайкою: як зазначено вище.
Збирання карданного шарніра (старої конструкції) проводите в наступному порядку.
Видаливши стару загусла мастило, заповніть порожнини в шипах хрестовини і змастіть внутрішню поверхні корпусів підшипників мастилом ФИОЛ-2У (0,4-0,6 г на кожен підшипник). Шипи хрестовини змастіть тонким шаром, щоб не утворилася повітряна подушка при складанні. Вставте шипи хрестовини у вилку. Надіньте корпус підшипників з голками на шипи хрестовини і запресуйте в отвір вилки зусиллям 7840 Н (800 кгс).Встановіть на колишні місця згідно мітках стопорні кільця в проточках вилки. Потім перевірте вільний хід осьової хрестовини, який повинен бути 0,01 - 0,04 мм . Якщо вільний хід більше зазначеного, заміните одне стопорне кільце меншої товщини на кільце більшої товщини.
У разі заміни деталей карданного шарніра підбір стопорних кілець по товщині здійснюється калібром 41.8734.4092, який має чотири пелюстки різної товщини (1,53; 1,56; 1,59; 1,62 мм ). Для цього встановіть стопорне кільце товщиною 1,56 мм . При запресовуванні підшипників, коли хрестовина впирається в корпус підшипника (в цьому випадку зазорів немає) калібром 41.8734.409 визначте відстань між корпусом підшипника і торцем кільцевої канавки. У залежності від заміряного відстані з урахуванням осьового зазору, рівного 0,01 - 0,04 мм , Вставте друге стопорне кільце відповідної товщини.
Встановивши стопорні кільця, вдарте по вилках молотком з пластмасовим бойком. Під дією удару і пружно стислих сальників зазор між денцями підшипників і стопорними кільцями вибирається і з'являються зазори між корпусами підшипників і торцями шипів хрестовини. Після складання перевірте легкість провертання шарніра і балансування карданної передачі.
Збірка карданного шарніра з штампованими корпусами голчастих підшипників з листової сталі має свої особливості:
Збірка карданного шарніра з штампованими корпусами голчастих підшипників з листової сталі має свої особливості:
-Вимір зазору між корпусом підшипника і торцем кільцевої канавки проводиться двома калібрами, один з яких має набір пелюсток щупа товщиною 1,45; 1,48; 1,52; 1,56 мм, а інший -1,60; 1,64; 1,67 мм;
-Якщо пелюстка щупа найменшою товщини (1,45 мм) не входить у зазор між корпусом підшипника і торцем кільцевої канавки, то кільце 2 товщиною 1,56 мм замініть іншим, товщиною 1,45 мм;
-Якщо пелюстка щупа найбільшої товщини (1,67 мм) входить в зазор нещільно, то встановіть у даний зазор кільце товщиною 1,67 мм , Кільце 2 видаліть і повторіть заново операції з підбору товщиникільця;
-Якщо пелюстка щупа входить в зазор щільно, то встановіть у канавку кільце, товщина якої дорівнює розміру щупа;
-Зусилля запресовування голчастих підшипників в отвори вилок не повинно перевищувати 10000 Н (1000 кгс);
-Вимір зазору щупом проводьте з боку карданного валу.
Детальний покроковий опис збирання наведено у інструктивній картці (дивись зошит з допоміжним матеріалом).
Балансування валів
Якщо при ремонті замінялися деталі карданної передачі, то її балансування обов'язкове. Динамічне балансування карданної передачі проводиться на спеціальному стенді.
Технологія ремонту шліцьового механізму
Знос шліців усувають наплавленням під флюсом з наступним гострінням наплавленою поверхні, фрезеруванням шліців, загартуванням, відпусткою і шліфуванням.
Знос шліців по товщині усувають осадкою або наплавленням під шаром флюсу на установці УАНЖ-514 НІІІАТ. Величину зносу визначають виміром бічного зазору між шліцом і сполученої деталлю. При бічному зазорі більше 0,3 мм шліци ремонтують. Западини між шліцами і шлицевую шийку наплавляють поздовжніми швами. Наплавлення ведуть до діаметра 57 мм (сила постійного струму 230А, напруга 27В, дріт марки Нп-30ХГСА діаметром 1,8 мм, швидкість наплавлення 14,4 м / ч, швидкість подачі дроту 137 м / год, флюс АН-348А).
2.3.6. інструктаж з охорони праці:
1) Забороняється працювати під автомобілем, який піднятий домкратом;
2) Забороняється палити і користуватися відкритим полум'ям при обслуговуванні автомобіля;
3) Інструмент повинен бути справним;
4) Рабочие місце має бути чистим;
5) Под руками повинно бути обов'язково ганчір'я;
6) При підйомі автомобіля домкратом включіть гальмо стоянки і підкладіть під колеса з протилежного боку відповідні упори;
7) При роботі не повинно бути зайвого інструменту;
8) Забороняється ремонт автомобіля при працюючому двигуні;
9) Під час розбирання та збирання вузлів слід застосовувати спеціальні знімачі і ключі.
Завдання
Завдання
1. Переглянути відео "Рремонт трансмісії автомобіля"
2. Дати відповіді на наступні запитання:
-Які можливі несправності, їх причини і методи усунення?
-Що забороняється та чого повинен дотримуватись слюсар з ремонту колісних транспортних засобів під час ремонту трансмісії?
3.Відповідь надіслати на електронну пошту майстра в/н ostapchukk153@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар