25.05.2020

Тема уроку: Ремонт рульового механізму.

  Мета: Навчити здобувачів освіти ремонту рульового механізму.

Лекційний матеріал
Рульове керування — це система, за допомогою якої водій задає напрямок руху автомобіля. До неї входять декілька складових: колонка, кермо, привід і тяги. Повороти автомобіля здійснюються за рахунок зміни траєкторії руху передніх коліс. Напрямок залежить від положення керма, яке передається на колеса через колонку і тяги. Колонка, в свою чергу, — це досить складний шарнірний механізм, спроектований з можливістю складання при пошкодженні. Інженерні рішення такого роду допомагають зберегти життя водія в екстремальних ситуаціях. Автомобілі, що зійшли з конвеєра за 2 останніх десятиліття, в основному укомплектовані гідропідсилювачем керма. Механізм дозволяє легко керувати автомобілем, не докладаючи значних фізичних зусиль.

Коли потрібен ремонт системи рульового керування?


Ударні навантаження, надмірне тертя та інші чинники можуть призвести до зміни технічного стану системи. Ремонт рульового управління може знадобитися у випадках зміни початкових параметрів керованості автомобіля. Серед відчутних ознак можна відзначити:
  • занадто туге обертання керма;
  • збільшений холостий хід;
  • «прокрутка» керма без реакції з боку машини.

Тугий хід рульового колеса, як і його «прокрутка» — це не тимчасова неприємність, а симптом серйозних внутрішніх проблем. Однією з причин неполадок може стати:
  • деформація деталей приводу;
  • неправильний кут регулювання передніх коліс,
  • зниження тиску в шинах;
  • відсутність масла в механізмах;
  • проблеми з гідропідсилювачем;
  • ушкодження шарових шарнірів, телескопічної стійки підвіски або підшипника верхньої стійки опори.

Двигун віддає робочу потужність тільки після досягнення мінімально необхідної кількості обертів. Тому після його запуску і прогріву вмикається режим холостого ходу, при якому ДВЗ вже працює, але колеса ще не крутяться. Неполадки з кермуванням призводять до значного збільшення тривалості режиму холостого ходу. Їх першопричинами може стати:
  • ослаблення болтів і гайок механізму,
  • збільшений зазор шарових шарнірів,
  • зміна положення підшипників на передніх колесах.

Як перевіряють рульове управління перед ремонтом?


Перевіряють технічний стан рульового управління за двома параметрами:
  • сумарною величиною люфту;
  • і за зусиллям, необхідним для повороту керма.
Сумарний люфт враховує величину люфтів підшипників коліс і з'єднань шарнірної та шкворневої тяг, а також елементів і важелів управління.


Хоча б один раз за рік необхідно провести діагностику стану кожної рульової тяги, наконечників, ковпачків і шарнірів. Крім цього, регулярно перевіряйте захисні чохли рульового механізму. У випадку потрапляння в конструкцію пилу, бруду і води шарові шарніри швидко псуються. Місця дрібних неполадок можна помітити за плямами витоку мастила.
              
    Причини та наслидки пошкодження  рульового механізму

     Причини збільшеного холостого ходу наступні: ослаблення болтів рульового механізму (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу), гайок кульових пальців рульових тяг; збільшення зазорів у кульових шарнірах, підшипниках маточин передніх коліс, в зачепленні ролика з черв'яком (для рульових механізмів тільки рейкового типу), між віссю мятнікового важеля і втулками, в підшипниках черв'яка, між упором рейки і гайкою, люфт в клепаних з'єднань.
   При тугому обертанні рульового колеса основними причинами є: деформація рульового приводу; неправильна установка кутів передніх коліс; порушення зазору в зачепленні ролика з черв'яком (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу); перетяжка регулювальної гайки осі маятникового важеля (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу); відсутність масла в картері рульового механізму; пошкодження деталей кульових шарнірів, підшипника верхньої опори стійки, опорної втулки або упору рейки (для рульових механізмів тільки рейкового типу), деталей телескопічної стійки підвіски; низький тиск в шинах передніх коліс.
    Причина стукотів в рульовому управлінні полягає: у збільшенні зазорів в підшипниках передніх коліс, між віссю маятникового важеля і втулками; в зачепленні ролика з черв'яком або в підшипниках черв'яка (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу), в кульових шарнірах рульових тяг, між упором рейки і гайкою (для рульових механізмів тільки рейкового типу); в ослабленні гайки кульових пальців рульових тяг, болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля (для рульових механізмів черв'ячного типу), гайок кульових пальців поворотних важелів, болта кріплення нижнього фланця еластичної муфти на валу шестерні (для рульових механізмів тільки рейкового типу); в ослабленні регулювальної гайки осі маятникового важеля.
    Основними причинами поганої стійкості автомобіля можуть бути: порушення установки кутів передніх коліс; збільшення зазорів в підшипниках передніх коліс, в кульових шарнірах рульових тяг, в зачепленні ролика і черв'яка (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу); ослаблення гайок кульових пальців рульових тяг, кріплення картера рульового механізму або кронштейна маятникового важеля (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу); деформація поворотних кулаків або важелів підвіски. 
      Причинами витоку масла з картера є: знос сальників валу рульової сошки або черв'яка (для рульових механізмів тільки черв'ячного типу); пошкодження ущільнювальних прокладок; ослаблення болтів кріплення кришки картера рульового управління. 
  Основні причини самозбуджується кутового коливання передніх коліс полягають: в ослабленні гайок кульових пальців рульових тяг, болтів кріплення рульового механізму або кронштейна маятникового важеля; в порушенні зазору в зачепленні ролика з черв'яком.
                         Тестові завдання ( рульове керування)

(відповіді на тест надіслати для перевірки на електронну пошту майстра в/ н ostapchukk153@gmail.com)
 1.На який робочий орган впливає водій для повороту автомобіля
А. поворотний важіль        
Б. сошку 
В. поворотний кулак                 
Г. рульове колесо 
  2. Якщо в систему гідропідсилювача рульового керування потрапило повітря, то найбільш імовірним наслідком цього буде ...
А) заїдання рульового колеса,
Б) підвищений люфт керма, 
В) вихід з ладу підсилювача, 
Г) зменшення кута повороту коліс
   3. Які з перерахованих несправностей не можуть викликати утруднене обертання рульового колеса? 
А) Підвищений тиск повітря в шинах. 
Б) Відсутність зазору між черв'яком і роликом. 
В) Підвищений люфт в підшипниках черв'яка.
    4. Які деталі передають зусилля від рульової сошки на рульову трапецію
А. поперечна тяга
Б. поздовжня тяга
В. сошка
Г. всі перераховані
   5. Які найбільш ймовірні причини вібрації рульового колеса під час руху автомобіля?
А) Збільшені зазори в зачепленні черв'яка й ролика. 
Б) Люфт в шарнірах рульових тяг.
В) Підвищений дисбаланс коліс.
Г) Відсутність зазорів у зачепленні черв'яка й ролика. 

Д) Пошкодження робочих поверхонь черв'яка й ролика.
      6.Який пристрій забезпечує одночасний поворот керованих коліс
А. рульова трапеція              
Б.  глобоїдний черв'як              
В.  гідропідсилювач 
    7. Яке призначення рульової трапеції?
А забезпечує поворот передніх коліс на різний кут;
Б. забезпечує поворот передніх коліс на однаковий кут;
В. зменшує сумарний люфт в рульовому керуванні. 
    8. Перед перевіркою люфта керовані колеса повинні бути поставлені в положення ...
 А) відповідне рухатися по прямій,
 Б) при якому колеса вивернуті до відмови вліво,
 В) при якому колеса повернені до відмови в одне з крайніх положень?
     9. Які найбільш ймовірні причини відсутності самоповороту рульового колеса при виході автомобіля з повороту? 
А) Збільшені зазори в зачепленні черв'яка й ролика.
Б) Люфт в шарнірах рульових тяг.
В) Підвищений дисбаланс коліс. 
Г) Відсутність зазорів у зачепленні черв'яка й ролика.
    10. Які найбільш ймовірні причини збільшеного люфту рульового колеса?
А) Збільшені зазори в зачепленні черв'яка й ролика. 
Б) Підвищений дисбаланс коліс. 
В) Відсутність зазорів у зачепленні черв'яка й ролика. 
Г) Пошкодження робочих поверхонь черв'яка й ролика.

Немає коментарів:

Дописати коментар